Το 2017 ο WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE διοργάνωσε τον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που απευθύνθηκε παράλληλα σε μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.

Στο διαγωνισμό συμμετείχαν 730 σχολικές ομάδες και συγκεκριμένα 3.300 μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Εξ αυτών, 256 ομάδες και συγκεκριμένα 1.200 μαθητές προκρίθηκαν στον τελικό, ο οποίος πραγματοποιήθηκε στις 18 Μαρτίου 2017 στο ΟΑΚΑ και σημείωσε προσέλευση περισσότερων από 3500 θεατών.

Στο πλαίσιο της προετοιμασίας των ομάδων για το διαγωνισμό υλοποιήθηκαν σε όλη τη χώρα 45 workshops ενημέρωσης εκπαιδευτικών – προπονητών. Επιπλέον, με την ευγενική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος ο WRO Hellas προσέφερε δωρεάν κύκλους εντατικών σεμιναρίων. Οι κύκλοι σεμιναρίων υλοποιήθηκαν με φυσική παρουσία για τους προπονητές της Αττικής και διαδικτυακά (webinars) για τους προπονητές της υπόλοιπης Ελλάδας.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι με έναυσμα το διαγωνισμό, 270 σχολεία της χώρας εξοπλίστηκαν δωρεάν με κιτ εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Τα έργα που παρουσίασαν οι μαθητές με την υποστήριξη των προπονητών-καθηγητών τους, βασίστηκαν στην εκπαιδευτική μέθοδο STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Η μέθοδος αυτή  αξιοποιεί συνδυαστικά την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία για τη δημιουργία πρωτότυπων και λειτουργικών κατασκευών.

Όλες οι συμμετέχουσες ομάδες δούλεψαν με πάθος και ενθουσιασμό και παρουσίασαν εκπληκτικές ρομποτικές κατασκευές, δείχνοντας το δρόμο για το μέλλον. Οι ομάδες του Δημοτικού είχαν ως θέμα «Οχήματα και μεταφορές του αύριο», οι μαθητές Γυμνασίου έπρεπε να κατασκευάσουν το ρομπότ που θα διανύσει ταχύτερα την «Πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου», ενώ οι ομάδες Λυκείου δοκίμασαν τις δυνάμεις τους με ρομποτικές κατασκευές για «Πράσινη Ενέργεια & Επιχειρηματικότητα».

Κατηγορία Δημοτικού

Θέμα Δημοτικού: «Οχήματα και μεταφορές του αύριο»

Περιγραφή:

Τα μέσα μαζικής μεταφοράς μας έχουν βοηθήσει σε πολλά πράγματα στην ζωή μας, αλλά και ακόμη μας βοηθάνε. Μας χρησιμεύουν στην ανάπτυξη της οικονομίας, στη μεταφορά, στον πόλεμο, στην μετακίνηση μεγάλων αποστάσεων, στη μετακίνηση στον αέρα, κ.λπ. Μέσω της τεχνολογίας τα ΜΜΜ εξελίσσονται και μας χρησιμεύουν σε ακόμα περισσότερες δραστηριότητες.
Η ιστορία των μεταφορών είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη της ανθρώπινης ζωής. Ο πρωτόγονος άνθρωπος μετακινούνταν βαδίζοντας σε αναζήτηση τροφής ή από περιέργεια να γνωρίσει το περιβάλλον του, ή ακόμα και για την προστασία του από τους διάφορους φυσικούς κινδύνους (όπως σε αναζήτηση κάποιου καταφυγίου – σπηλιάς). Γρήγορα όμως κατάλαβε ότι οι φυσικές του αντοχές για να διανύει μεγάλες αποστάσεις ήταν περιορισμένες και πολύ περισσότερο περιορισμένη η ικανότητά του να μεταφέρει βάρη σε σημαντικές αποστάσεις.
Οι αδυναμίες αυτές οδήγησαν τον άνθρωπο σε αναζήτηση διαφόρων μέσων μεταφοράς τόσο για τον ίδιο όσο και για τα αγαθά του, ξεκινώντας αρχικά τη χρησιμοποίηση ζώων στη ξηρά και από το πρωτόγονο μονόξυλο στις λίμνες και τους ποταμούς βγήκε στη θάλασσα. Έτσι παράλληλα με τις καταπληκτικές του εφευρέσεις έφθασε από τον τροχό, το κουπί, το πανί και τον ατμό στους σύγχρονους αεροστρόβιλους των εξελιγμένων σύγχρονων μέσων μεταφορών.
Το όνομα της φετινής πρόκλησης του διαγωνισμού Δημοτικών WeDo Scratching είναι «Οχήματα και μεταφορές του αύριο» και προσκαλεί τους μαθητές να παρουσιάσουν μία σχετική κατασκευή με αυτοματισμούς.

 

 Τελική κατάταξη Δημοτικού

Κατηγορία Γυμνασίου

Θέμα Γυμνασίου: «Η πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου»

Περιγραφή:

Η δοκιμασία αναφέρεται στην περιπετειώδη πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που διέσχισε και κατέκτησε όλο το γνωστό κόσμο της εποχής του. Η διαδρομή πραγματοποιείται πάνω σε ένα χάρτη και τα ρομπότ πρέπει να ακολουθήσουν τη διαδρομή που «χάραξε» ο Μ. Αλέξανδρος και να ολοκληρώσουν τις δοκιμασίες που θα συναντήσουν. Η δοκιμασία στηρίζεται και αναδεικνύει το ιστορικό γεγονός, αλλά δεν αποτελεί πιστή αναπαράσταση της πορείας του Μ. Αλεξάνδρου, έχοντας  τις απαραίτητες τροποποιήσεις λόγω του αγωνιστικού της χαρακτήρα.

 

 Τελική κατάταξη Γυμνασίου

Κατηγορία Λυκείου

Θέμα Λυκείου: «Πράσινη Ενέργεια και Επιχειρηματικότητα»

Περιγραφή:

Το βασικό θέμα είναι η Πράσινη Ενέργεια και Εναλλακτικές Πηγές Ενέργειας. Βιώσιμη ενέργεια είναι η ενέργεια που καταναλώνεται σε ασήμαντα ποσοστά σε σύγκριση με την προσφορά τους και με διαχειρίσιμες παράπλευρες συνέπειες, ιδίως αυτές των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ένα άλλο κοινό χαρακτηριστικό της βιώσιμης ενέργειας είναι ένα ενεργειακό σύστημα που εξυπηρετεί τις ανάγκες του σήμερα χωρίς να διακυβεύεται η ικανότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους.

Ο λόγος που προτείνουμε αυτό το Project είναι η  αειφορία. Η Αειφόρος ανάπτυξη, περιλαμβάνει τα τέσσερα αλληλοσυνδεόμενα πεδία: Την Οικολογία, την οικονομία, την πολιτική και τον πολιτισμό. Η επιστήμη της βιωσιμότητας είναι η μελέτη της αειφόρου ανάπτυξης και της περιβαλλοντικής επιστήμης.

Τεχνολογίες που προωθούν τη βιώσιμη ενέργεια περιλαμβάνουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η υδροηλεκτρική ενέργεια, η ηλιακή ενέργεια, η αιολική ενέργεια, η κυματική ενέργεια, η γεωθερμική ενέργεια, η βιοενέργεια, η παλιρροϊκή ενέργεια και τις τεχνολογίες που αποσκοπούν στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.

Οι περισσότερες από αυτές τις τεχνολογίες είναι είτε οικονομικά ανταγωνιστικές ή κοντά στο να είναι έτσι. Όλο και περισσότερο, οι αποτελεσματικές πολιτικές των κυβερνήσεων υποστηρίζουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών και αυτές οι αγορές επεκτείνονται. Σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί στον τομέα της ενέργειας δηλαδή η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε οικολογικά βιώσιμα συστήματα, στο σημείο όπου πολλές μελέτες να υποστηρίζουν 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Το project της κάθε ομάδας θα πρέπει να παρουσιάζει ένα ρομποτικό σύστημα/αυτοματισμό το οποίο λειτουργεί καταναλώνοντας ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές ενέργειας ή βοηθάει στην παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές ενέργειας. Επιπλέον, οι ομάδες καλούνται να αποδείξουν ότι το project τους είναι βιώσιμο, συνοδεύοντάς το με ένα ολοκληρωμένο business portfolio.

 

Αποτελέσματα Λυκείου

Στην πρώτη θέση ισοβάθμισαν οι ομάδες Minders & Fargrobs

Θέση Κωδικός Ομάδας Όνομα ομάδας Σχολείο που εκπροσωπεί Περιφέρεια Βαθμοί
1 ΛΑ02 Minders Εκπαιδευτική Αναγέννηση Αττικής 390
1 ΛΑ26 Fargrobs 7ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων Θεσσαλίας 390
2 ΛΑ01 Robotilus Team Ελληνογερμανική Αγωγή Αττικής 380
3 ΛΑ33 KickPumps 2ο Γενικό Λύκειο Θήβας Στερεάς Ελλάδας 350
4 ΛΑ35 Rebel Mind Team 1ο Λύκειο Λάρισας Θεσσαλίας
5 ΛΑ05 ARTEMIDA ROBOTICS TEAM 2 2ο ΓΕΛ Αρτέμιδος Αττικής
6 ΛΑ13 ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ 1ο ΓΕΛ Ιλίου Αττικής
7 ΛΑ10 EKAGPAR Robotics 1ο ΕΚ Β’ Αθήνας Αττικής
8 ΛΑ14 Green Engineers Εκπαιδευτήρια Γείτονα Αττικής
9 ΛΑ20 A.ST Robotics Γενικό Λύκειο Αμύνταιου Δυτικής Μακεδονίας

Στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής του 2016 συμμετείχαν ομάδες μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Οκτώβριο 2015 και ολοκληρώθηκε το Φεβρουάριο 2016 και δημιούργησε την ευκαιρία για 120 σχολεία της χώρας μας να εφοδιαστούν από την COSMOTE με εξοπλισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής. Συγκεκριμένα, 100 Δημοτικά σχολεία έλαβαν το εκπαιδευτικό πακέτο LEGO WeDo και 20 Γυμνάσια έλαβαν το κιτ εκπαιδευτικής ρομποτικής LEGO Mindstorms EV3.

Κατηγορία Δημοτικού

Θέμα Δημοτικού: «Ο Γαλαξίας μας»

Περιγραφή:

Θα κοιτάζεις τη νύχτα τ’ αστέρια. Το δικό μου είναι πολύ μικρό για να σου δείξω πού βρίσκεται. Έτσι είναι καλύτερα. Το αστέρι μου θα είναι για σένα ένα από τ’ αστέρια. Τότε, θα σ’ αρέσει να κοιτάζεις όλα τα αστέρια… Όλα θα είναι φίλοι σου…

(Ο Μικρός Πρίγκιπας – Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ)

O εβένινος ουρανός, διάσπαρτος με αστέρια, ανέκαθεν γέμιζε με δέος την ανθρωπότητα. Από τη μία, τα αστέρια όμορφα και απόμακρα συνάμα, από την άλλη έσωσαν τις ζωές γενναίων ταξιδιωτών. Οι ευγνώμονες αυτοί άνθρωποι έδωσαν ονόματα στους αστερισμούς, ανακάλυψαν συσκευές και εργαλεία για να τα παρατηρήσουν το βράδυ καλύτερα, σχεδίασαν ουράνιους χάρτες και δημιούργησαν άτλαντες.

Από τα αρχαία χρόνια οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για όσα σχετίζονται με τα άστρα και το γαλαξία μας. Οι αρχαίοι Έλληνες δημιούργησαν μηχανισμούς όπως ο μηχανισμός των Αντικυθήρων για τον υπολογισμό των φάσεων και εκλείψεων της Σελήνης.

Συσκευές που είναι παρόμοιες με ρουκέτες εμφανίστηκαν πρώτη φορά κατά τον 2ο αιώνα π.Χ. στην Κίνα. Τώρα όλοι μπορούν να τις δουν στις διακοπές – είναι τα πυροτεχνήματα! Η επιστήμη και η τεχνολογία έκαναν ένα μεγάλο βήμα για την ικανότητα σχεδιασμού πολύπλοκων οχημάτων που χρησιμοποιούν αεριοπροώθηση μόλις τον 19ο αιώνα.

Αργότερα, η επιθυμία της κατάκτησης του διαστήματος μετατράπηκε σε κούρσα. Χιλιάδες άνθρωποι από διαφορετικές χώρες εργάστηκαν σκληρά για να εφεύρουν και να αναπτύξουν πυραύλους, δορυφόρους, διαστημικούς σταθμούς, ρομπότ τα οποία είναι ικανά να εργαστούν σε εξωτερικό χώρο και σε άλλους πλανήτες.

 

Τελική κατάταξη Δημοτικού

Κατηγορία Γυμνασίου

Θέμα Γυμνασίου: «Ταξίδι στην Αρχαιότητα»

Περιγραφή:

Τα αυτόματα μέσα στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας αποτελούν σίγουρα ένα ιδιαίτερο, ξεχωριστό, ειδικό και ταυτόχρονα εντυπωσιακό στοιχείο. Οι αυτόματες μηχανές χάνονται μέσα στον αρχαίο ελληνικό μύθο. Η ποιητική φαντασία όχι μόνο πλάθει αλλά και οραματίζεται, προβλέπει, επινοεί μηχανές αυτοκίνητες, όπως τους αυτόματους τρίποδες του Ηφαίστου στην Ομηρική Ιλιάδα ή τα αυτόματα πλοία των Φαιάκων στην Οδύσσεια. Ο μυθικός ανθρωπομορφισμός, η ποιητική δηλαδή πρόθεση να αποκτήσει η φύση ανθρώπινη μορφή και ψυχή, επηρεάζει και την ελληνική σκέψη.

Πανάρχαιο τεχνικό όραμα, που σταδιακά εξελίσσεται σε έμπρακτη τεχνική επιδίωξη, είναι η κατασκευή αυτοκινούμενων, όμοιων με ζωντανά όντα, σαν τις χρυσές θεραπαινίδες του Ηφαίστου ή σαν τον μπρούντζινο γίγαντα Τάλω.

Οι ιστορικοί της επιστήμης και της τεχνολογίας μένουν άναυδοι με τα ευρήματα της αρχαιολογικής σκαπάνης που αναφέρονται στα πεδία των δικών τους ερευνών. Αστρολάβοι, ρομπότ, αυτοματισμοί για άνοιγμα θυρών υδροστρόβιλοι, ατμοστρόβιλοι και υδραυλικές πρέσες, παρελαύνουν  μπροστά από τα έκπληκτα  μάτια τους

Τα αυτόματα βρίσκονται στο τελευταίο σκαλοπάτι της τεχνολογικής πυραμίδας, αποτελούν την τεχνολογία αιχμής κάθε εποχής και μελετώνται, συστηματοποιούνται, κατατάσσονται, βελτιώνονται, υλοποιούνται και ανανεώνονται στα ελληνιστικά χρόνια, από μια σχολή μηχανικών, τον Φίλωνα τον Βυζάντιο, τον Κτησίβιο και τον Ήρωνα, που διέθεταν τον βιβλιογραφικό πλούτο της αλεξανδρινής βιβλιοθήκης, την όρεξη να αξιοποιήσουν, να βάλουν σε τάξη και να εφαρμόσουν σε ειρηνικές περιόδους τις εμπειρίες των πλούσιων μεσογειακών πολιτισμών και την πρόθεση να δημιουργήσουν τεχνολογίες.

 

Τελική κατάταξη Γυμνασίου (κατηγορία Regular)


Τελική κατάταξη Γυμνασίου (κατηγορία Open)

Το 2015 ο WRO Hellas με την υποστήριξη του ΟΤΕ και της COSMOTE διεξήγαγε για πρώτη φορά τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής αποκλειστικά για παιδιά Δημοτικού, ηλικίας 8-12 ετών. O διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας για τη διάδοση της νέας εκπαιδευτικής μεθόδου STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics) και την ένταξή της στο σύστημα  διδασκαλίας και εκπαίδευσης μαθητών στην Ελλάδα. Η επιτυχία του πρώτου αυτού διαγωνισμού οδήγησε στην καθιέρωση του θεσμού του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για τα σχολεία της χώρας μας.

Ο Διαγωνισμός με θέμα «Η δική μου πόλη»,  διήρκεσε από τα τέλη Οκτωβρίου 2014 έως τον Φεβρουάριο 2015 και διοργανώθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, με τη βοήθεια της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής (ΠΕΚΑΠ).

Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του WRO Hellas κος Ι. Σομαλακίδης: «Έχει αποδειχθεί σε χώρες όπως στις ΗΠΑ, τη Γερμανία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, ότι η μέθοδος STEM μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και στην ενθάρρυνση εμπλοκής των παιδιών σε διαδραστικές δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Η Ελλάδα δεν μπορεί να αγνοήσει αυτές τις εξελίξεις και κρίνω ότι μέσω ειδικών δράσεων μπορεί να ενταχθεί η μέθοδος αυτή στην ελληνική εκπαίδευση».

Η κα. Ντέπη Τζιμέα, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας του Ομίλου ΟΤΕ, δήλωσε σχετικά: «Μέσω αυτής της πρωτοβουλίας, o ΟΤΕ και η COSMOTE συμβάλλουν στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών από νεαρή ηλικία και στην εξοικείωση τους με τις νέες τεχνολογίες. Αυτά είναι πλέον και τα απαραίτητα εφόδια για την επαγγελματική σταδιοδρομία της νέας γενιάς».

Ο ΟΤΕ και η COSMOTE στο πλαίσιο της χορηγίας τους ανέπτυξαν μια σειρά δράσεων προβολής και επικοινωνίας του διαγωνισμού, ενώ Χορηγός επικοινωνίας του προγράμματος ήταν ο ΟΤΕ TV. Μεταξύ άλλων, οι δύο εταιρείες κάλυψαν τα έξοδα συμμετοχής όλων των σχολείων σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, ενώ διέθεσαν και τα έπαθλα των νικητριών ομάδων.