Συνέντευξη – αφιέρωμα: Η ελληνική Ολυμπιακή αποστολή 2017 καταθέτει τις εμπειρίες της από τη World Robot Olympiad™

Η World Robot Olympiad™ μέσα από τα μάτια των συμμετεχόντων


Τον Νοέμβριο του 2017 στην Κόστα Ρίκα, ολοκληρώθηκε το μακρύ και έντονο ταξίδι που έζησαν οι ομάδες της περσινής ελληνικής Ολυμπιακής αποστολής, η οποία εκπροσώπησε τη χώρα μας στη World Robot Olympiad™ 2017.


Καθώς πλησιάζουν οι μέρες για την Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO™ 2018, η οποία θα αναδείξει τη φετινή ελληνική Ολυμπιακή αποστολή που θα ζήσει τη συναρπαστική εμπειρία της World Robot Olympiad™, ζητάμε από τους προπονητές των περσινών ομάδων της αποστολής να μας περιγράψουν την εμπειρία τους.


Από την ανακοίνωση των θεμάτων της World Robot Olympiad τον Μάρτιο 2017 μέχρι τη διεξαγωγή του Τελικού στην Κόστα Ρίκα τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, οι ομάδες – μέλη της περσινής Ολυμπιακής αποστολής διένυσαν ένα ταξίδι εντατικής προετοιμασίας με αμέτρητες ώρες προπονήσεων. Μέσα από αυτή την περιπέτεια, οι μαθητές των ομάδων ανέπτυξαν κρίσιμες δεξιότητες, όπως είναι η ικανότητα εργασίας σε ομάδα, η επίλυση προβλημάτων, η μηχανική και ο προγραμματισμός. Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί – προπονητές των ομάδων είχαν την ευκαιρία να λάβουν πολύτιμες γνώσεις, στην αιχμή των σύγχρονων παγκόσμιων εκπαιδευτικών και τεχνολογικών εξελίξεων.

Ας αφήσουμε όμως τους ίδιους τους προπονητές να μας περιγράψουν την εμπειρία των ίδιων, αλλά και των μαθητών τους!


Ακολουθούν οι απαντήσεις που μας έδωσαν οι κκ. Πάνος Βέρρας (Ομάδα SMARTBIRDS NEXT – Κατηγορία Open Δημοτικού – 3η θέση στην World Robot Olympiad™ 2017), Ονούφριος Κωστάκης (Ομάδα Kalamata Storm II – Κατηγορία Regular Λυκείου), Γιώτα Τριανταφύλλου (Ομάδα Πυθαγόρας – Κατηγορία Regular Γυμνασίου) και Λεωνίδας Φίλος (Ομάδα bitbot3 – Κατηγορία WRO Football).


Τι ήταν αυτό που σας κέντρισε το ενδιαφέρον για να πάρετε μέρος στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO™;

Λ.Φ.: Η πρόκληση! Βλέποντας βίντεο και εικόνες στο διαδίκτυο, παρακολουθούσαμε για καιρό τον διαγωνισμό και τα εντυπωσιακά έργα ομάδων από όλον τον κόσμο. Αναρωτηθήκαμε, λοιπόν, εάν κι εμείς θα μπορούσαμε να φτιάξουμε κάτι ανταγωνιστικό, το οποίο θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές του διεθνούς ανταγωνισμού. Όταν οι συνθήκες μάς το επέτρεψαν, όταν δηλαδή σχηματίστηκε η ιδανική ομάδα παιδιών που παθιάστηκαν και γονέων που μας υποστήριξαν, αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε κι εμείς τις δυνάμεις μας.

O.K.: Η συμμετοχή μου στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO™ ήταν αποτέλεσμα της συμμετοχής μου στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής του WRO Hellas. Αυτό που με οδήγησε στον διαγωνισμό είναι η αγάπη των παιδιών για την Ρομποτική. Η Ρομποτική καλύπτει τις ελλείψεις του προγράμματος σπουδών του σχολείου και αφορά όλες τις θετικές επιστήμες. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται πως όλες οι γνώσεις που αποκτούν στο σχολείο συναντιόνται για να λύνουν προβλήματα και προκλήσεις.

Γ.Τ: Λαμβάνω μέρος στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO™ από το ξεκίνημά της, δηλαδή φέτος είναι η 10η χρονιά. Ξεκίνησα 2009, γιατί μου άρεσε το γεγονός ότι, μέσω της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, τα παιδιά (και όχι μόνο) αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους για να επιλύσουν τις προκλήσεις, μαθαίνοντας ταυτόχρονα.

Π.Β.: Κυρίαρχο ρόλο διαδραμάτισε η επιτυχής διάδοση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, ως ακρογωνιαίου λίθου του STEM, από τον WRO Hellas τα τελευταία 10 έτη. Θεωρούμε ότι το κίνητρο για την συμμετοχή μας στην Ολυμπιάδα, προέκυψε από ανθρώπους που με μεράκι και πάνω από όλα καλή θέληση μοιράστηκαν μαζί μας, σε εθελοντική βάση, γνώσεις, εμπειρίες και ιδέες, προάγοντας αφιλοκερδώς την καινοτόμα βιωματική προσέγγιση στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε όλη την Ελλάδα. Επιπλέον, η Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO™ αποτελεί ένα συναρπαστικό παγκόσμιο γεγονός για την επιστήμη, την τεχνολογία και την εκπαίδευση και η προοπτική της επάξιας εκπροσώπησης της χώρας μας σε αυτή φάνταζε μοναδική.


Με ποιον τρόπο εργαστήκατε ως ομάδα και υπό ποιες συνθήκες; Πόσες ώρες περίπου διήρκησαν συνολικά οι «προπονήσεις» σας; 

Γ.Τ: Επέλεξα  παιδιά που να συνεργάζονται μεταξύ τους και με εμένα, με πάθος για τη ρομποτική. Δουλέψαμε εκτός ωραρίου του σχολείου για πάνω από 8 ώρες κάθε βδομάδα, για 5-6 μήνες. Συνολικές ώρες: Ανυπολόγιστες

Π.Β.: Η κατηγορία Open στην οποία συμμετείχαμε, αποτελεί μια ιδιαιτέρως απαιτητική κατηγορία όπου η φαντασία, η γνώση κι η δημιουργικότητα πρέπει να συνυπάρξουν σε μία αρμονική ισορροπία. Με τον ανταγωνισμό ιδιαίτερα ισχυρό, τους πόρους μας περιορισμένους, και στον ορίζοντα 1 μόνο εισιτήριο βασιστήκαμε στην ενεργητική ανάπτυξη των προσωπικών δεξιοτήτων των παιδιών, δημιουργώντας στην ουσία ένα ευνοϊκό περιβάλλον μάθησης. Με σκοπό την ανάπτυξη σύνθετων γνωστικών ικανοτήτων και στηριζόμενοι στη συνεργασία και στην αλληλεπίδραση, εργαστήκαμε για την κατανόηση και την αναγνώριση του θέματος-προβλήματος. Συγκεκριμένα, για διάστημα 2 μηνών διαβάσαμε και παρακολουθούσαμε σχετικά βίντεο, ενώ παράλληλα εμβαθύναμε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα και ο πλανήτης μας, αναζητώντας λύσεις βιώσιμης ανάπτυξης στα πλαίσια των στόχων των ΗΕ. Οι ιδέες των παιδιών ήταν πολλές, ένα μείγμα απλών και σύνθετων λύσεων. Τις συζητήσαμε, τις αξιολογήσαμε και καταλήξαμε συλλογικά στον Οδυσσέα!

O.K.: Οι προπονήσεις της ομάδας ήταν γύρω στις 8 ώρες την εβδομάδα για περίπου 3 μήνες. Οι προπονήσεις ήταν κυρίως μεσημβρινές ώρες μετά το σχολείο των παιδιών. Υπήρχε μεγάλος ενθουσιασμός και προσμονή για τον διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός έκανε την ομάδα την καλύτερη παρέα (και εκτός Ρομποτικής).

Λ.Φ.: Στην αρχή οι προπονήσεις ήταν εβδομαδιαίες (2 ώρες/εβδομάδα). Καθώς πλησίαζε ο καιρός για τον Περιφερειακό Διαγωνισμό και για τον Εθνικό Τελικό, αυξήθηξαν τόσο οι συναντήσεις, όσο και οι ώρες (2 φορές την εβδομάδα, διάρκειας 2-4 ωρών η κάθε μία). Όταν, πλέον, προκριθήκαμε και αρχίσαμε να ετοιμαζόμαστε για τη World Robot Olympiad™ στην Κόστα Ρίκα, μπορώ να πω ότι τα παιδιά πρακτικά «ζούσαν» στον χώρο των προπονήσεών μας! Συνολικά, όλη η περίοδος της προετοιμασίας ήταν δύσκολη και κουραστική. Κανείς μας όμως δεν μετανιώνει, εκείνες οι μέρες θα μας μείνουν πραγματικά αξέχαστες!


Περιγράψτε μας με λίγα λόγια την ατμόσφαιρα στη World Robot Olympiad™: Το κλίμα, τις άλλες ομάδες, τα άλλα έργα.  Τι είναι αυτό που έχει χαραχτεί περισσότερο στη μνήμη σας;

O.K.: Ήταν μια μοναδική εμπειρία για όλους. Άνθρωποι από όλο τον κόσμο να μιλάνε την ίδια (ρομποτική) γλώσσα, να χαίρονται, να επικοινωνούν, να φωτογραφίζονται, να θέλουν να γνωριστούν, να ανταλλάξουν δώρα και αναμνηστικά. Μια μοναδική εμπειρία που με ένα πράγμα μπορεί να συγκριθεί. Την επόμενη συμμετοχή σε Ολυμπιάδα. Χαρακτηριστικά θυμάμαι ότι κατά την επιστροφή από την Κόστα Ρίκα τα παιδιά της ομάδας μου συζητούσαν για την προετοιμασία για τον επόμενο διαγωνισμό.

Λ.Φ. Μπορώ να σας μεταφέρω την ατμόσφαιρα συγκεκριμένα για την κατηγορία WRO Football, στην οποία συμμετείχαμε εμείς. Η συγκεκριμένη κατηγορία είναι, κατά την άποψή μου, η πιο έντονη και συναρπαστική: το σκορ εναλλάσσεται διαρκώς, υπάρχει πάθος και αγωνία από τα παιδιά αλλά και από τους μεγάλους, η αδρεναλίνη βρίσκεται στα ύψη και η πίεση είναι μεγάλη. Φανταστείτε, μάλιστα, ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία όλα αυτά τα συναισθήματα έχουν και μεγαλύτερη διάρκεια, μιας και ο κάθε αγώνας μπορεί να κρατήσει μέχρι και 10 λεπτά. Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο από όλα, λοιπόν, ήταν το ΠΑΘΟΣ όλων των παρευρισκόμενων…ήταν λες και ήμασταν πραγματικά στο γήπεδο – σε συνθήκες ευγενούς άμιλλας φυσικά!

Π.Β.: Το κλίμα που συναντήσαμε δίπλα στις υπόλοιπες «υπερδυνάμεις» του χώρου της εκπαιδευτικής ρομποτικής ήταν ανέλπιστα φιλικό και διακατεχόταν από τις αρχές της αλληλεγγύης και της ευγενούς άμιλλας. Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε το γεγονός ότι καθ’ όλη την διάρκεια του διαγωνισμού, αισθανθήκαμε μέλη μιας ευρύτερης ομάδας που έδινε σημασία στο βιώσιμο μέλλον, πιστεύοντας πως συλλογικά όλοι είναι κερδισμένοι από την παρουσία και συνεισφορά τους για την επίτευξη των κοινών στόχων.

Γ.Τ.: Συναντήσαμε νέους ανθρώπους, με τους γονείς και τους προπονητές τους, από όλον τον κόσμο, που σκέφτονταν δημιουργικά, είδαμε τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις, κάναμε φίλους, που ίσως να έχουν διάρκεια, διασκεδάσαμε με τα διάφορα event, ενημερωθήκαμε με τα προϊόντα της τεχνολογίας και τις κατασκευές που είχαν εκτεθεί. Με λίγα λόγια, οι 3 μέρες της Ολυμπιάδας είχαν αγωνία κατά την διάρκεια του «αγώνα», πάθος, διασκέδαση, δημιουργία φίλων και πάνω από όλα έντονο ανταγωνισμό και άμιλλα.


Ποια είναι τα οφέλη που αποκομίζει ένα παιδί συμμετέχοντας στην Ολυμπιάδα, σύμφωνα με την άποψη αλλά και την εμπειρία σας;

Π.Β.: Πολλές όμορφες εικόνες και αναμνήσεις μπορεί να αποκομίσουν οι συμμετέχοντες στην Ολυμπιάδα. Η συναναστροφή με παιδιά και νέους από όλον τον κόσμο με κοινό σκοπό την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της ικανότητας επίλυση σύγχρονων και σύνθετων προβλημάτων, προσφέρει ανεκτίμητες γνώσεις και εμπειρίες που ευχόμαστε πολλοί συμπατριώτες μας να ζήσουν. Ως μέρος της μεγαλύτερης γιορτής ρομποτικής, αποκτήσαμε πολλούς φίλους από όλο τον κόσμο, γνωρίσαμε μια όμορφη χώρα και τους ανθρώπους της από μία άλλη ήπειρο και έχοντας μετρημένες προσδοκίες πήραμε όλοι μαζί ένα πολύτιμο μάθημα ζωής. Με σύμμαχο την ομαδικότητα και την πίστη οι κόποι, αργά η γρήγορα ανταμείβονται!

Λ.Φ. Τα οφέλη είναι τεράστια. Μέσα από μία τέτοια εμπειρία, τα παιδιά πρώτα από όλα ωριμάζουν. Βλέπουν πώς λειτουργούν οι υπόλοιποι, οι άλλες ομάδες, κι αντιλαμβάνονται το επίπεδο της εκπαιδευτικής ρομποτικής σε διεθνές επίπεδο. Και φυσικά, μπορούν να πάρουν και άλλα μαθήματα. Στη δική μας περίπτωση, θα μας μείνει αξέχαστη η ευγενική χειρονομία μίας αντίπαλης ομάδας από το Χονγκ Κονγκ, η οποία μας δάνεισε τους φορτιστές της επειδή οι δικοί μας δεν δούλευαν στην Κόστα Ρίκα. Ήταν πολύ σημαντική χειρονομία, γιατί πραγματικά η ομάδα μπήκε σε κόπο για να προσφέρει βοήθεια σε εμάς, δηλαδή σε μία αντίπαλη ομάδα. Πραγματικά, ευχόμαστε να αξιωθούμε και να μπορέσουμε να «βγούμε έξω» ξανά, ώστε να επαναλάβουμε την εμπειρία. Δεν συγκρίνεται με τίποτε!

Γ.Τ.: Συναντάνε νέους ανθρώπους με περισσότερες γνώσεις (ή όχι) από αυτά, κάτι που στα παιδιά δημιουργεί την επιθυμία να γίνουν καλύτεροι και ανταγωνιστικότεροι στο μέλλον. Επίσης βλέπουν τεχνικές και συμπεριφορές διαφορετικές, τις οποίες και προσπαθούν να τις «κάνουν κτήμα» τους.

O.K.: Το παιδί κερδίζει:
Αναγνώριση,
Σεβασμό,
Αυτοπεποίθηση.
Αποκτάει την καλύτερη εμπειρία της ζωής του.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *