Συνδυάζοντας την εκπαιδευτική ρομποτική με την Ιστορία – μία παγκόσμια πρωτοτυπία από τον WRO Hellas

Απολογισμός της δράσης «Ανάβουμε τις Φρυκτωρίες!»


Από τις 16 Νοεμβρίου 2018 και για έναν ολόκληρο μήνα, ο απόηχος της Ολυμπιάδας (Παγκόσμιος Τελικός της World Robot Olympiad στις 16-18/11) σε συνδυασμό με την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Ρομποτικής (16-25/11), έδωσαν το έναυσμα για τη δράση «Ανάβουμε τις Φρυκτωρίες!» ανά την Ελλάδα, καλωσορίζοντας αρχάριες ομάδες μαθητών και προπονητών στον κόσμο της εκπαιδευτικής ρομποτικής, μέσω της Ιστορίας.

Συνολικά οι Πρεσβευτές του WRO Hellas στις περιφερειακές ενότητες της Ελλάδας επιμόρφωσαν 500 σχεδόν καθηγητές και μαθητές διοργανώνοντας συναντήσεις, με στόχο να βοηθήσουν τις νέες ομάδες να εξοικειωθούν ομαλά με τις βασικές έννοιες της εκπαιδευτικής ρομποτικής, αλλά και να γνωριστούν μεταξύ τους. Οι περισσότερες συναντήσεις αφορούσαν στην πίστα της κατηγορίας «Πρωτέας», η οποία αποτελεί μία απλοποιημένη εκδοχή της πίστας «Βυζαντινή Αυτοκρατορία και Επικοινωνίες: Φρυκτωρίες».


Η αγωνιστική πίστα του Γυμνασίου στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2018, με θέμα «Βυζαντινή Αυτοκρατορία και Επικοινωνίες (Φρυκτωρίες)»

Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύνδεση της εκπαιδευτικής ρομποτικής με σημαντικά ιστορικά θέματα όπως το συγκεκριμένο, αποτελεί ελληνική έμπνευση και έχει εισαχθεί από τον WRO Hellas τα τελευταία 3 χρόνια, στο πλαίσιο του σχεδιασμού των θεμάτων του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής.

Σχεδιάζοντας τις διαγωνιστικές μας κατηγορίες με θέματα όπως είναι το «Βυζαντινή Αυτοκρατορία και Επικοινωνίες (Φρυκτωρίες)», επάνω στο οποίο βασίστηκε η πανελλήνια δράση που απολογίζεται παρακάτω, επιθυμούμε να αναδείξουμε όχι μόνο ιστορικά γεγονότα, αλλά και την ιστορική εξέλιξη της επιστημονικής σκέψης και της τεχνολογίας στην χώρα μας και παγκοσμίως. Οι φρυκτωρίες ήταν ένα σύστημα επικοινωνίας με σήματα που μεταβιβάζονταν από περιοχή σε περιοχή με τη χρήση πυρσών στη διάρκεια της νύκτας (φρυκτός=πυρσός και ώρα = φροντίδα). Φρυκτωρικούς πύργους χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι από την αρχαιότητα για να προειδοποιούν για επικείμενες επιδρομές, κ.ά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συνεννόησης με οπτικό σήμα φωτιάς συναντάμε όταν ειδοποιείται με πυρσό ο Αγαμέμνονας για την είσοδο του Δούρειου Ίππου στην Τροία από τον Σίνωνα, με πυρσό που σήκωσε ο ίδιος προς τον ελληνικό στόλο στην Τένεδο δίνοντάς του το σήμα της επιστροφής και κατάληψης της ανοχύρωτης πόλης. Στη βυζαντινή περίοδο, η ονομασία φρυκτωρίες (ή φρυκτώρια) εγκαταλείπεται και αντικαθίσταται από τη λέξη καμινοβίγλα και καμινοβίγλια, καθώς αναφέρει ο Νικηφόρος Φωκάς.


Οι πόλεις που «άναψαν τις φρυκτωρίες» στην Ελλάδα


Περιφέρεια Θεσσαλίας

Βόλος – Καρδίτσα – Λάρισα

Ενδεικτικά μόνο στην περιφέρεια Θεσσαλίας πραγματοποιήθηκαν συνολικά 4 workshops, τα οποία παρακολούθησαν 60 εκπαιδευτικοί:

  • Δύο workshops πραγματοποιήθηκαν στο 1ο ΣΕΚ Βόλου στις 15 και 22 Νοεμβρίου. Στα workshop τα οποία διοργάνωσε ο πρεσβευτής Μαγνησίας κ. Καπανιάρης σε συνεργασία με τον ΣΕΠΠΔΕΜ (Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Μαγνησίας), εισηγήθηκαν οι κ. Γκαϊτατζής και κ. Στέφος για την κατηγορία Δημοτικού, ενώ ο κ. Μπαράς παρουσίασε εισηγήσεις για τις κατηγορίες Γυμνασίου και Λυκείου.
  • Ένα workshop πραγματοποιήθηκε στο 5ο Δημοτικό Καρδίτσας στις 25 Νοεμβρίου. Στο workshop οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί, ανήκοντας στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, έδειξαν αρκετό ενδιαφέρον για τους διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής του WRO Hellas. Στο workshop εισηγητής ήταν ο πρεσβευτής Καρδίτσας κ. Μαυραντζάς Νίκος, μαζί με τον υπεύθυνο Θεσσαλίας.
  • Επίσης, ένα workshop πραγματοποιήθηκε στο 8ο Γενικό Λύκειο Λάρισας, στις 2 Δεκεμβρίου 2018.


Στα workshop πιστοποιήθηκε το αυξανόμενο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών και μαθητών για τους διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής και συζητήθηκαν θέματα που σχετίζονταν όχι μόνο με τους διαγωνισμούς, αλλά γενικότερα με την εισαγωγή της ρομποτικής στην εκπαίδευση.


Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Νάουσα

Την 1η Δεκεμβρίου οι Φρυκτωρίες άναψαν και στη Θεσσαλονίκη, ενώ στις 08/12/2018 υλοποιήθηκε η παρουσίαση της δράσης «Μία βόλτα στην πόλη μου» (πιλοτική, μη διαγωνιστική κατηγορία Νηπιαγωγείου που εντάσσεται για πρώτη χρονιά στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2019) στο Κολέγιο Ανατόλια. Στη δράση συμμετείχαν μαθητές του 10ου Νηπιαγωγείου Νεάπολης μαζί με εκπαιδευτικούς, καθώς και γονείς αλλά και τα μεγαλύτερα αδέρφια των μαθητών (συνολικά 50 άτομα). Οι μαθητές ήταν ενθουσιασμένοι με τη συμμετοχή τους στη δράση, οι γονείς εντυπωσιάστηκαν με τη θεματολογία και την εμπλοκή των λιλιπούτειων μαθητών σε δράσεις εκπαιδευτικής ρομποτικής, επιθυμώντας να συμμετέχουν ξανά σε ανάλογες εκδηλώσεις, και οι παρόντες εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν για τον προγραμματισμό του επιδαπέδιου ρομπότ Beebot.

Στις 23/11 οι φρυκτωρίες άναψαν και στις Σέρρες, όπου έγινε ενημερωτική συνάντηση στο χώρο του 2ου Λυκείου Σερρών παρουσία μαθητών του 2ου Λυκείου, 6ου Γυμνασίου και 3ου Γυμνασίου Σερρών, με σκοπό την εισαγωγή των αρχάριων ομάδων στις προκλήσεις του διαγωνισμού, καθώς και ενημέρωση για την εκπαιδευτική ρομποτική και τον πανελλήνιο διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής 2019, από τους πρεσβευτές Αγγειοπλάστη Αθανάσιο και Αρβαντά Αγγελική.


Στις 30/11/2018 πραγματοποιήθηκε στο Γυμνάσιο Κοπανού, σεμινάριο εκπαιδευτικής ρομποτικής με τη συμμετοχή καθηγητών Πληροφορικής της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας και μαθητών από το 1ο Γυμνάσιο Νάουσας. Οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν για τη συμβολή της εκπαιδευτικής ρομποτικής στη μάθηση, για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής του WROHellas και πειραματίστηκαν με το ρομπότ στο εργαστήριο που διεξήχθη μετά το τέλος του σεμιναρίου. Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν, συνεργάστηκαν και προγραμμάτισαν μόνοι τους το ρομπότ στις δοκιμαστικές πίστες “Πρωτέας” και “Δρόμοι του κρασιού”. Την παρουσίαση έκανε η πρεσβευτής WRO Hellas του Νομού Ημαθίας και καθηγήτρια πληροφορικής του Γυμνασίου Κοπανού κ. Λαζάρου Βασιλική με τη βοήθεια του μαθητή της Παναγιώτη Γιαλαμά, ο οποίος για δεύτερη φορά θα λάβει μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής. Στην επιτυχημένη συνάντηση συμμετείχαν 40+ άτομα, κυρίως μαθητές.


Περιφέρεια Ηπείρου

Ιωάννινα

Στις 24/11/2018 πραγματοποιήθηκε workshop με θεματική τον «Πρωτέα» στο πλαίσιο του eTwinning συνεδρίου στα Ιωάννινα με συμμετοχή εκπαιδευτικών από Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Βόλο, Κοζάνη και Πτολεμαΐδα, οι οποίοι/ες ενημερώθηκαν και υλοποίησαν αλγορίθμους ακολουθίας ορίου γραμμής, ενώ το απόγευμα της ίδιας ημέρας 15 εκπαιδευτικοί των Ιωαννίνων επιμορφώθηκαν και έλυσαν την πρόκληση του «Πρωτέα» σε πολύωρη ενημερωτική συνάντηση.



Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης

Ξάνθη

Με μεγάλη επιτυχία επίσης, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 22/11/2018 η ενημερωτική ημερίδα για την Εκπαιδευτική Ρομποτική της περιφερειακής ενότητας Ξάνθης. Οι 100 περίπου εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που παραβρέθηκαν στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης είχαν την ευκαιρία να έρθουν για πρώτη φορά σε επαφή με έννοιες της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και να μοιραστούν το μεράκι, την τεχνογνωσία στην οργάνωση μαθήματος και την εμπειρία των διαγωνισμών από τους Πρεσβευτές WRO Hellas Θανάση Μπαλαφούτη και Νίκο Σαζακλίδη. Η ημερίδα οργανώθηκε με την υποστήριξη των Συντονιστών εκπαιδευτικού έργου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.


 

Περιφέρεια Πελοποννήσου

Τρίπολη

Στην Τρίπολη πραγματοποιήθηκε στις 29/11/2018 στο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Πελοποννήσου η ενημερωτική εκδήλωση – εργαστήριο για τη διάδοση της κατηγορίας «Πρωτέας» του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής της WRO Hellas. Η ενημέρωση έγινε από την κ. Τέτη Λιακοπούλου, πρεσβευτή WRO Hellas στην Αρκαδία και το εργαστήριο από τον Κώστα Τσατσαρώνη, με τη συμμετοχή 15 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και ομάδας μαθητών.



Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας

Ναύπακτος – Πάτρα

Στις 30/11/2018 άναψαν οι φρυκτωρίες και στη Ναύπακτο, όπου πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Πληροφορικής των Εκπαιδευτηρίων Πάνου, σεμινάριο με θέμα «Εφαρμογές Scratch στο WeDo 2.0 & ο Διαγωνισμός WRO ‘Πρωτέας’» με εισηγητές τους Τσοβόλα Σπύρο (Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγρινίου), Πάνο Βέρρα (Stem Education Patras) και Σωτηρόπουλο Σωτήρη (Καθηγητής Πληροφορικής Εκπαιδευτηρίων Πάνου). Στο σεμινάριο συμμετείχαν 10 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.



Από την Πάτρα (1/12) μεταδώσαμε live την παράλληλη κατηγορία «Πρωτέας», για τις αρχάριες ομάδες με τον πρεσβευτή και υπεύθυνο κατηγορίας Ανέστη Βοβό. Το επεξηγηματικό βίντεο -σχεδόν δίωρο- μπορείτε να δείτε παρακάτω:


Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας

Καρπενήσι – Λαμία

Την 1η Δεκεμβρίου, εκπαιδευτικοί και μαθητές που θέλησαν να μάθουν για τον τρόπο προετοιμασίας μιας ομάδας και για τον τρόπο προγραμματισμού EV3 στην κατηγορία του Γυμνασίου, προσήλθαν και ενημερώθηκαν από τον πρεσβευτή Γιάννη Δήμο στη Λαμία, ενώ ακολούθησε σεμινάριο Scratch για μαθητές Δημοτικού από τον πρεσβευτή Νίκο Γκουρλή. Νωρίτερα οι Φρυκτωρίες άναψαν και στο Καρπενήσι (Τετάρτη 21/11/2018).



Περιφέρεια Αττικής

Αθήνα – Σαλαμίνα

Οι φρυκτωρίες στην Αθήνα άναψαν στα Κέντρα STEM Education της Αθήνας (Αγία Παρασκευή, Κηφισιά & Κατεχάκη), τα Σάββατα 24 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου, προσκαλώντας αρχάριες ομάδες να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους επάνω στην πίστα του «Πρωτέα».

Αντίστοιχα στη Σαλαμίνα πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση με επίδειξη της πίστας του «Πρωτέα» στις 7 Δεκεμβρίου 2018, στο εργαστήριο Πληροφορικής του 1ου ΓΕΛ Σαλαμίνας, από τον πρεσβευτή WRO HELLAS Πειραιά Νάννο Νικόλαο.


Περιφέρεια Κρήτης

Ηράκλειο – Ρέθυμνο

Στις 9/12/2018 έγινε η πρώτη επιμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και στο Ρέθυμνο για την εισαγωγή τους στην εκπαιδευτική ρομποτική και στα θέματα του φετινού διαγωνισμού. Επιμορφωτές ήταν οι πρεσβευτές Κατσάρης Ηρακλής και Κάτσιος Κωνσταντίνος με συνολικό πλήθος 22 ατόμων.

Στο Ηράκλειο Κρήτης πραγματοποιήθηκαν δύο συναντήσεις, μία στις 08/12, στο 12ο Δ.Σ. Ηρακλείου σεμινάριο με θέμα «Scratch και WeDo 2.0 – Διαγωνισμός WRO 2019 Κατηγορίας Δημοτικού ‘Αρχιπέλαγος Αιγαίο: Η τεχνολογία βοηθά να αναπτυχθούν τα νησιά’» και η άλλη την 1η Δεκεμβρίου με τους πρεσβευτές Μαρκάκη Θέμη και Παπαδάκη Σταμάτιο, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 5ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου.


Νησιωτική Ελλάδα

Κεφαλονιά – Μυτιλήνη – Νάξος – Ρόδος – Σάμος – Χίος

Η νησιωτική Ελλάδα ανταποκρίθηκε εξίσου ανάλογα και συγκεκριμένα:

Στις 12 Δεκεμβρίου, στο αμφιθέατρο του “Μαυρογένειου” ΕΠΑΛ Σάμου, πραγματοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, προς τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Στις 11/12 έγιναν 3 επιμορφωτικές συναντήσεις διάρκειας δύο (2) διδακτικών ωρών η κάθε μία, με θέμα: «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πληροφορικής Λέσβου», τις οποίες διοργάνωσε ο Οργανωτικός Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου του 2ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. της Περιφερειακής Διεύθυνσης Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης Βορείου Αιγαίου Συρρής Ιωάννης και ο Αντώνης Νείρος, πρεσβευτής στο νησί της Μυτιλήνης, απευθυνόμενοι σε εκπαιδευτικούς Πληροφορικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης της Λέσβου, καθώς και σε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν Πληροφορική σε σχολικές μονάδες του νησιού.

Νωρίτερα είχε πραγματοποιηθεί με επιτυχία στις 23/11/2018, στο 7ο Δημοτικό Σχολείου Χίου επιμόρφωση – εργαστήριο για την ανοικτή κατηγορία Δημοτικού με θέμα «Αρχιπέλαγος Αιγαίο: Η τεχνολογία βοηθά να αναπτυχθούν τα νησιά» του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2019 της WRO Hellas. Το εργαστήριο διοργανώθηκε από τον Συρρή Ιωάννη, Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου Εκπαιδευτικών ΠΕ86, 2ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Β. Αιγαίου, με επιμορφωτές τους:

  • Σαμολαδά Μόσχο, ΠΕ86, Εκπαιδευτικός Πληροφορικής ΔΙ.Π.Ε. Χίου, και
  • Παπαδόπουλο Ηλία, ΠΕ86 Εκπαιδευτικός Πληροφορικής, ΔΙ.Π.Ε. Χίου.

Στο εργαστήριο συμμετείχαν εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης των Δημοτικών Σχολείων της Χίου που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.

Τα αντικείμενα του εργαστηρίου αφορούσαν:

  • Ανάλυση της λειτουργίας του υλικού WeDo2
  • Προγραμματισμός του WeDo2 μέσω του περιβάλλοντος Scratch,
  • Περιγραφή – απαιτήσεις του διαγωνισμού.

Στις 22/11 Οι φρυκτωρίες άναψαν και στην Κεφαλονιά, ενώ στη Νάξο έγινε στις 14/12/2018 από τον πρεσβευτή Νοτίου Αιγαίου (για τις Κυκλάδες) Χρήστο Σκάρκο διαδικτυακή συνάντηση (webinar) της οποίας το βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε παρακάτω και περιλαμβάνει τρεις εισηγήσεις για όλες σχεδόν τις κατηγορίες του Πανελλήνιου Διαγωνισμού:


Για την ιστορία, η πρώτη ενημερωτική συνάντηση καθηγητών έγινε στην Πιερία και πραγματοποιήθηκε στις 16/11/2018 στο 2ο Δ.Σ. Κατερίνης από τον πρεσβευτή Πολύκαρπο Ανδριόπουλο και η τελευταία στο νησί της Ρόδου, από τον πρεσβευτή Δημήτρη Κλαδογένη.

2 thoughts on “Συνδυάζοντας την εκπαιδευτική ρομποτική με την Ιστορία – μία παγκόσμια πρωτοτυπία από τον WRO Hellas”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *