Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020 έχει τρεις κατηγορίες για μαθητές Λυκείου, κι ακόμη μία κατηγορία που εξειδικεύεται στους μαθητές των ΕΠΑ.Λ.:

  • Κατηγορία Regular Λυκείου «Τρίλιζα» (κατηγορία με πίστα)
  • Ανοικτή κατηγορία «Κλιματική Αλλαγή»
  • Παράλληλη κατηγορία «Δίαθλο+1» (κατηγορία ανάπτυξης)
  • Εξειδικευμένη Ανοικτή κατηγορία για ΕΠΑ.Λ. «Αγροτική Παραγωγή και Τυποποίηση»

Σκοπός της κατηγορίας Regular Λυκείου είναι οι μαθητές να συνθέσουν τις δικές τους ρομποτικές λύσεις, σχεδιάζοντας, δοκιμάζοντας, ανακατασκευάζοντας και τελειοποιώντας εκείνα τα ρομπότ, τα οποία θα επιλύσουν τις προκλήσεις που θέτει η αγωνιστική «πίστα» της κατηγορίας με τον καλύτερο και ταχύτερο τρόπο.

Σκοπός της Ανοικτής κατηγορίας Λυκείου είναι οι μαθητές να συνδυάσουν προαποκτηθείσες γνώσεις και δεξιότητες και να τις εφαρμόσουν στον πραγματικό κόσμο, σχεδιάζοντας μία ολοκληρωμένη ρομποτική λύση που απαντά σε πραγματικά κοινωνικά ή περιβαλλοντικά προβλήματα και συνοδεύεται από ένα πλήρες επιχειρηματικό σχέδιο (business plan).

Στην παράλληλη κατηγορία με τίτλο «Δίαθλο+1» οι ομάδες καλούνται να κατασκευάσουν ρομποτικούς αθλητές, καθώς επίσης να επινοήσουν ελεύθερα το δικό τους ρομποτικό άθλημα, εξασκώντας τις τεχνικές τους δεξιότητες αλλά και τη δημιουργικότητά τους.

Οι κατηγορίες του Λυκείου είναι σχεδιασμένες έτσι, ώστε να προετοιμάζουν τους μαθητές για τη συμμετοχή τους στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO™. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, μαθητές που κέρδισαν την πρώτη, δεύτερη ή τρίτη θέση σε βαλκανική ή διεθνή Ολυμπιάδα Ρομποτικής και αποφοίτησαν μετά το 2015 από Γενικό ή Επαγγελματικό Λύκειο, καθώς και εκείνοι που έφτασαν το ίδιο ψηλά στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό για νέους επιστήμονες εγγράφονται πλέον καθ‘ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων στο Πανεπιστήμιο.

Κατηγορία Regular Λυκείου: «Τρίλιζα»

Η Τρίλιζα είναι ένα από τα αρχαιότερα παιχνίδια στρατηγικής που έχει επινοήσει ο άνθρωπος. Η παλαιότερη ιστορική καταγραφή της, μας φέρνει πολύ πίσω στη Αίγυπτο του 1400 π.Χ. εκεί όπου ένα τέτοιο παιχνίδι βρέθηκε χαραγμένο στον ναό του Καρνάκ.

Όμως και οι αρχαίοι Αθηναίοι φαίνεται πως περνούσαν πολλές ώρες παίζοντας τρίλιζα καθώς κατά τις εργασίες αναστήλωσης του Παρθενώνα ίχνη της βρέθηκαν λαξευμένα στα σκαλιά και στα δάπεδα των ναών του Ιερού Βράχου.

Το 1952, ο Βρετανός Sandy Douglas στα πλαίσια του διδακτορικού του, έγραψε ένα πρόγραμμα για τον υπολογιστή EDSAC που έπαιζε τρίλιζα. Αυτό το πρόγραμμα θεωρείται ένα από τα πρώτα βιντεοπαιχνίδια. Ο πίνακας της τρίλιζας προβαλλόταν σε μια πρωτόγονη οθόνη και ο χρήστης επέλεγε την κίνησή του χρησιμοποιώντας το περιστρεφόμενο καντράν ενός τηλεφώνου.

Στην εποχή μας, οι σύγχρονοι αλγόριθμοι της Τεχνητής Νοημοσύνης και της Θεωρίας Παιγνίων κατατάσσουν το παιχνίδι της Τρίλιζας στα προβλήματα εκείνα που μπορούν εύκολα να επιλυθούν από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η διερεύνηση όμως των αλγορίθμων αυτών αποτελεί μια ωφέλιμη εκπαιδευτική ενασχόληση για τους μαθητές του Λυκείου. Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που το θέμα του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στην κατηγορία Regular Λυκείου είναι εμπνευσμένο από το παιχνίδι της Τρίλιζας.

Στον φετινό διαγωνισμό λοιπόν, αποστολή των ομάδων είναι να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν αυτόνομα ρομπότ που θα μπορούν να παίξουν το παιχνίδι της Τρίλιζας.

Σε αυτό το παιχνίδι στρατηγικής,  δύο αντίπαλες ομάδες μεταφέρουν διαδοχικά χρωματιστούς κύβους στο κέντρο της πίστας όπου βρίσκεται μια «Τρίλιζα». Τα ρομπότ θα πρέπει να μελετήσουν τις κινήσεις του αντιπάλου, να κάνουν συλλογισμούς και να αποφασίσουν ποια είναι η καλύτερη θέση για να αφήσουν το δικό τους κύβο. Η ομάδα που θα σχηματίσει πρώτη Τρίλιζα κερδίζει το παιχνίδι.

Διαβάστε την αναλυτική περιγραφή της πρόκλησης, των κανόνων και της βαθμολογίας.

Κατεβάστε το σχετικό αρχείο PDF πατώντας εδώ

Έχετε απορίες σχετικά με τους κανόνες ή με τη διαγωνιστική διαδικασία;

Επισκεφθείτε το forum των προπονητών και θέστε τις ερωτήσεις σας στους υπεύθυνους των κατηγοριών!

Για τις εκτυπώσεις σας σε σχέση με τον διαγωνισμό μπορείτε να απευθύνεστε στην εταιρεία:

ADAP ΕΠΕ

Ψηφιακές Εκτυπώσεις – Μεταξοτυπίες – Διαφημιστικές Κατασκευές – Διαχείριση Έργων

Μυτιλήνης 6, 18346 Μοσχάτο

τηλ. : +30 2104839023-93 fax : +30 210 4839093 mobile: 6985-824119

sales@adap.gr – www.adap.gr

Ανοικτή κατηγορία Λυκείου: «Κλιματική Αλλαγή»

Οι παγκόσμιες εκπομπές φθάνουν σε επίπεδα ρεκόρ και δε δείχνουν κανένα σημάδι ότι έφτασαν κορυφή. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια ήταν τα τέσσερα πιο καυτά, αφού καταγράφηκαν οι υψηλότερες θερμοκρασίες του χειμώνα. Στην Αρκτική αυξήθηκαν κατά 3 °C από το 1990. Τα επίπεδα της θάλασσας αυξάνονται, οι κοραλλιογενείς ύφαλοι πεθαίνουν και αρχίζουμε να βλέπουμε τις απειλητικές για τη ζωή συνέπειες της αλλαγής του κλίματος στην υγεία, μέσω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, των καύσων και των κινδύνων για την επισιτιστική ασφάλεια.

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής γίνονται αισθητές παντού και έχουν πολύ πραγματικές συνέπειες στη ζωή των ανθρώπων. Η κλιματική αλλαγή διαταράσσει τις εθνικές οικονομίες, κοστίζοντας σήμερα πολύ και ακόμα περισσότερο αύριο. Υπάρχει όμως ολοένα και μεγαλύτερη αναγνώριση ότι τώρα είναι διαθέσιμες οικονομικά προσιτές και κλιμακούμενες λύσεις που θα μας επιτρέψουν να επιστρέψουμε στις καθαρές και πιο ανθεκτικές οικονομίες.

Ευτυχώς, έχουμε τη Συμφωνία των Παρισίων – ένα οραματικό, βιώσιμο, προσανατολισμένο προς το μέλλον πλαίσιο πολιτικής που καθορίζει ακριβώς τι πρέπει να γίνει για να σταματήσει η κλιματική αλλαγή και να αντιστραφεί ο αντίκτυπός της.

Αλλά η ίδια η συμφωνία δεν έχει νόημα χωρίς φιλόδοξη δράση.

 

Ανοικτή κατηγορία «Κλιματική Αλλαγή»

Η αποστολή φέτος είναι η κάθε ομάδα να οικοδομήσει ένα ρομπότ/project που να συμμετέχει στην ευρύτερη έννοια της Κλιματικής Αλλαγής και να εντάσσετε στις παρακάτω θεματικές ενότητες.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης οι ομάδες θα πρέπει να παρουσιάσουν τον ουσιαστικό λόγο για τον οποίο το project τους είναι σημαντικό, καθώς και να καταδείξουν με σαφήνεια τα σημεία καινοτομίας του.

Η συγκεκριμένη κατηγορία λειτουργεί προκατασκευαστικά για τη συμμετοχή των ομάδων στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO 2020. Η θεματική της επερχόμενης Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO θα αφορά την Κλιματική Αλλαγή. Έτσι οι συμμετέχοντες μπορούν να προετοιμάζονται από τώρα, ακολουθώντας τους κανόνες του WRO. Η θεματική πλαισίωση των κανόνων θα εμπλουτιστεί περαιτέρω τον Ιανουάριο 2020, με την επίσημη ανακοίνωση της θεματικής της Ολυμπιάδας. Οι εγγραφές για την κατηγορία θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο 2019 και θα παραμείνουν ανοικτές μέχρι και τις αρχές Φεβρουαρίου 2019.

Για τη βέλτιστη υποστήριξη των ομάδων κατά την προετοιμασία τους:

  • Τον Νοέμβριο 2019 και τον Ιανουάριο 2020 θα προσφερθεί σειρά δωρεάν σεμιναρίων κατάρτισης για τους προπονητές.
  • Τον Φεβρουάριο 2020, οι ομάδες θα κληθούν να συμμετάσχουν σε Περιφερειακούς διαγωνισμούς που θα διοργανωθούν σε κεντρικές πόλεις της Ελλάδας. Οι περιφερειακοί διαγωνισμοί δε θα έχουν ως στόχο την πρόκριση στον Εθνικό Τελικό (όλες οι ομάδες της συγκεκριμένης κατηγορίας προκρίνονται απευθείας στον Εθνικό Τελικό). Στόχος των περιφερειακών είναι να δώσουν στις ομάδες την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα projects τους και να λάβουν μια ενδεικτική ανατροφοδότηση.
Διαβάστε την αναλυτική περιγραφή της πρόκλησης, των κανόνων και της βαθμολογία.

Κατεβάστε το σχετικό αρχείο PDF πατώντας εδώ.

Έχετε απορίες σχετικά με τους κανόνες ή με τη διαγωνιστική διαδικασία;

Επισκεφθείτε το forum των προπονητών και θέστε τις ερωτήσεις σας στους υπεύθυνους των κατηγοριών!

Επίσημος προμηθευτής εξοπλισμού για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής είναι η Διερευνητική Μάθηση. Για τους συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς WRO Hellas η Διερευνητική Μάθηση προσφέρει ειδική έκπτωση 10% με τη χρήση της κάρτας STEM Club.

Παράλληλη κατηγορία Γυμνασίου & Λυκείου: «Δίαθλο+1»

Η πιλοτική αυτή κατηγορία προσκαλεί τους μαθητές να κατασκευάσουν ρομποτικούς αθλητές που θα φέρουν εις πέρας ένα δοσμένο δίαθλο, καθώς επίσης να εμπνευστούν ένα τρίτο, δικό τους ρομποτικό «άθλημα».

Το αναλυτικό PDF με την αναλυτική περιγραφή της πρόκλησης, των κανόνων και της βαθμολογίας θα αναρτηθεί άμεσα.

Ενδεικτικά, διαβάστε το σχετικό αρχείο PDF του περσινού διαγωνισμού (2019) πατώντας εδώ

Έχετε απορίες σχετικά με τους κανόνες ή με τη διαγωνιστική διαδικασία;

Επισκεφθείτε το forum των προπονητών και θέστε τις ερωτήσεις σας στους υπεύθυνους των κατηγοριών!

Επίσημος προμηθευτής εξοπλισμού για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής είναι η Διερευνητική Μάθηση. Για τους συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς WRO Hellas η Διερευνητική Μάθηση προσφέρει ειδική έκπτωση 10% με τη χρήση της κάρτας STEM Club.

Εξειδικευμένη Ανοικτή κατηγορία για ΕΠΑ.Λ. «Αγροτική Παραγωγή και Τυποποίηση»

O WRO Hellas καλεί όλα τα ΕΠΑ.Λ. της χώρας να σκεφτούν και να κατασκευάσουν ρομπότ-μηχανήματα, μηχανισμούς, εργοστάσια σε μικρογραφία, μέρη εργοστασίων, εξαρτήματα και αυτοματισμούς τα οποία να μπορούν κάτι από τα παρακάτω:

  • να παράγουν
  • να επεξεργάζονται
  • να  συσκευάζουν
  • να καθαρίζουν

σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές, γεωργικά προϊόντα ή πρώτες ύλες από αυτά.

Ο διαγωνισμός έχει κυρίως σκοπό να φέρει σε επαφή τους μαθητές των ΕΠΑΛ με την αγορά εργασίας στον βιομηχανικό χώρο, ώστε να ανακαλύψουν δεξιότητές τους και να επιλέξουν τους κατάλληλους τομείς που τους ενδιαφέρουν στην παραγωγική διαδικασία της τεχνολογίας. Επιπλέον, ο διαγωνισμός φιλοδοξεί να δημιουργηθεί επαφή βιομηχάνων και αγροτών της χώρας με τους μαθητές και τους καθηγητές της τεχνικής εκπαίδευσης, για τυχόν συνεργασίες.

Ο διαγωνισμός έχει εκθεσιακό, μαθησιακό αλλά και ερευνητικό χαρακτήρα.

Ο εκθεσιακός χαρακτήρας του διαγωνισμού επιτρέπει στο κοινό να βρίσκεται μέσα στον χώρο του διαγωνισμού, εκτός του δεκάλεπτου της διαδικασίας αξιολόγησης, όταν θα βρίσκονται οι κριτές στο εκάστοτε περίπτερο.

Η βαθμολογία βγαίνει με δυο τρόπους.  Από σταθερούς πίνακες με συγκεκριμένους βαθμούς για συγκεκριμένες δεξιότητες (αυτοβαθμολόγηση) αλλά και με αναλογικούς βαθμούς που οι κριτές θα δώσουν στις ομάδες, την ώρα της παρουσίασης.

Οι ομάδες πρέπει να σκεφτούν τι χρειάζεται η αγορά, δηλαδή ο αγρότης ή ο καταναλωτής (πελάτης). Η ιδέα που θα σκεφθούν και θα κατασκευάσουν θα πρέπει να καλύπτει μια ανάγκη ή να δημιουργεί μια ανάγκη.

Η κάθε ομάδα  διαγωνίζεται ουσιαστικά στους εξής τομείς: DESIGN – MARKETING – ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑ -ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ – ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑ .

Για τις κατασκευές θα πρέπει να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία των μαθητών, η οποία υπόκειται στην ευθύνη των καθηγητών (π.χ. Βάψιμο, Ηλεκτροκόλληση, κοπή μετάλλων ηλεκτροδότηση κ.λπ.).

Διαβάστε την αναλυτική περιγραφή της πρόκλησης, των κανόνων και της βαθμολογία.

Κατεβάστε το σχετικό αρχείο PDF πατώντας εδώ.

Έχετε απορίες σχετικά με τους κανόνες ή με τη διαγωνιστική διαδικασία;

Επισκεφθείτε το forum των προπονητών και θέστε τις ερωτήσεις σας στους υπεύθυνους των κατηγοριών!

Επίσημος προμηθευτής εξοπλισμού για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής είναι η Διερευνητική Μάθηση. Για τους συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς WRO Hellas η Διερευνητική Μάθηση προσφέρει ειδική έκπτωση 10% με τη χρήση της κάρτας STEM Club.